تبلیغات
The Finger مجله تفریحی خوشجیل مشجیل - راههای درمان استرس
 
مجله تفریحی خوشجیل مشجیل
welcome to your magazine
 
 
پنجشنبه 22 مهر 1389 :: نویسنده :
در این مطلب سعی شده راههایی را بازگو کنیم تا بتوانید بر استرس خود غلبه کنید.

1-عطر عود:

بوها در زندگی ما نقش تعیین كننده ای دارند و باعث تحریك احساسات و تعادل روحی روانی برقرار می كنند. بوی خوش با ایجاد هماهنگی بین جسم و روح شرایط ویژه ای را برای ما پدید می آورد . عطر اگین كردن محل كار منزل و ماشین علاوه بر خاصیت ضد عفونی كردن و پاك كردن دارد باعث برانگیختن عواطف و احساسات می شود از نظر روان شناسی بوها مهمترین عامل در بازگردانی یك خاطره یا حادثه در ذهن هستند. این روزها رایحه درمانی در اروپا هم رونق گرفته است و با هر گونه بیماری كه منشا روانی دارد قبل از مراجعه به پزشك به رایحه درمانی رجوع می كنند و از ان برای رفع اختلالات خواب وسواس افسردگی و .... استفاده می نمایند. هر فرد با استشمام هر بوی خاص واكنش خاصی نشان می دهد. و باعث می شود كه بر سیستم اعصاب مركزی اثر نموده و موجب ترشح مواد نوروشیمیایی مثل اندروفین نورادرنالین و انكفالین كه مسئولیت شادی و سرخوشی فرد را به عهده دارد می شود.

 

خواص عود آنتی استرس :

ضد استرس - رفع استرس و كابوس شبانه - رفع بی خوابی -آرامش بخش

برای خرید آن میتوانید به داروخانه ها یا عطرفروشی ها  مراجعه کنید.

2-شربت سودا(عصاره مویز<maviz>):

این شربت برای ماندگاری بیشتر به صورت غلیظ ارسال میشود که باید یک واحد از ان را با سه واحد آب استفاده کرد
خواص : این دارو به طور معجزه آسایی تمام بیماریهای روحی و روانی ، افسردگیها ، هم و غم بی مورد ، استرسها و نگرانیهای بی مورد و ... را تسکین میدهد!
بررسی‌های جدید محققان نشان می دهد خوردن مویز می تواند از بروز بیماری آلزایمر جلوگیری كند .
به نوشته تازه‌ترین شماره نشریه شیمی و صنعت كه در انگلیس منتشر می‌شود ؛ تركیبات مویز ،اثر بسیار قوی در جلوگیری از بروز اختلا‌لا‌ت همراه با بیماری آلزایمر دارند .
و گزارش افتاب بررسی ها در محیط آزمایشگاهی نشان می دهد مویز تركیباتی از نوع " آنتوسیانین " و "پلی فنولیك" دارد كه در بیماران مبتلا به آلزایمر موثر هستند.
هرچه میزان آنتوسیانین بیشتر باشد قدرت مویز در جلوگیری از آلزایمر بیشتر است.آنتوسیانین،رنگ سیاه به گیاهان می دهد و به همین علت انواع سیاه رنگ آن اثر بیشتری دارد.
هنوز مشخص نیست كه این تركیبات چگونه از پیشرفت بیماری آلزایمر جلوگیری می كنند، ولی احتمال دارد این تركیبات موجب ایجاد ارتباط بهتری بین سلول های عصبی شود .
در روایات وارد شده :
کسی که با بیست دانه مویز قرمز صبح کند انشاء الله بیمار نمیشود مگر بیماری مرگ، سودا را میزداید و بلغم را دفع میکند.

نحوه استفاده : نحوه استفاده هر شب یک استکان هنگام خواب

3-دعا

شاید یکی از بهترین روشها دعا و راز و نیاز با خدای خود است.خدا آرامش دهنده قلبهاست.

4-تنفس عمیق

سعی کنید برای 5 دقیقه،  5ثانیه دم و 5ثانیه بازدم انجام دهید.همراه با دم شانه های خود را بالا ببرید.

5- با خوردن ویتامین ها و مواد معدنی با استرس بجنگید: وقتی مردم دچار استرس می شوند، میزان قند خون آنها پایین می آید و این امر سبب می شود كلسیم، منیزیم و ویتامین های B در بدن جذب نشوند و بدن به تدریج فاقد این مواد می شود. اگر این فقدان بلافاصله با خوردن غذاهای حاوی این مواد یا قرص های جانشین این غذاها از بین نرود، بدن با عوارض شدیدتری مواجه خواهد شد.

6-درمان استرس در ۶ ثانیه:وقتی احساس تنش و استرس می كنید، بكوشید عضلات صورت خود را شل كنید و هیچ حالتی به آن ندهید. لبخند بزنید و مجسم كنید كه این لبخند در تمام صورت و حتی در چشمان شما پخش شده و همه صورت شما در حال خندیدن است. بعد به خود بگویید: «چشمان من می درخشند» و در عین شادمانی و آرامش، یك نفس عمیق بكشید و چشم خود را ببندید و مجسم كنید كه هوا از كف پای شما وارد پاهایتان می شود و از آنجا به طرف شكم و قفسه سینه می رود؛ بدین ترتیب هوا را به طرف بالا بكشید. سپس عمل بازدم را انجام دهید و در این حالت تجسم كنید كه هوا از همان مسیر به طرف پایین برمی گردد و به طرف پاهایتان رانده می شود و از كف پاهایتان خارج می گردد.

در همین لحظات به چانه، زبان و شانه هایتان آرامش دهید و آنها را به حالت استراحت نگه دارید. این روش را امتحان كنید و مطمئن باشید كه در چند ثانیه استرس شما برطرف می شود.

7-با درازكشیدن در وان حاوی عصاره گیاهان شفابخش، با استرس خود مبارزه كنید: سری به عطاری محل بزنید و با خرید چند نوع گیاه شفابخش، عصاره گیاهان مناسب را تهیه كنید.

می توانید با گیاهانی مانند نعناع، پونه، بابونه، بنفشه این عصاره شفابخش را تهیه كنید و ۵ قاشق غذاخوری از این گیاهان را همانند چای دم كنید. یك چهارم وان را از آب داغ پر كنید و دم كرده را با گذراندن از صافی در آب بریزید. باقیمانده سبزی ها را در یك كیسه صافی ریخته، كیسه را زیر آب داغ قرار دهید تا اسانس گیاهان كاملاً وارد آب شود سپس به اندازه دلخواه آب سرد اضافه كنید. بعد حدود ۲۰ دقیقه یا بیشتر تا گردن در وان فرو بروید و چشمان خود را ببندید.

8-با راه رفتن و پیاده روی استرس را از خود دوركنید: طبق آخرین تحقیقات به عمل آمده تركیب ورزش سبك با دوش آب داغ آشكارا باعث كم شدن نگرانی و پایین آمدن فشارخون می شود. شما هم این ورزش را انجام دهید و اگر مفید واقع نشد، از ورزش های سبك دیگر استفاده كنید مثلاً اگر دوچرخه ثابت دارید چند دقیقه با آن پا بزنید.

همچنین پژوهشگران معتقدند شناورشدن در آب نمك همراه با شنیدن موسیقی آرام و ملایم روشی بسیار مفید برای از بین بردن استرس می باشد زیرا در حالت شناور هیچ تحریك و واكنشی در مغز پدید نمی آید.

9-مدیتیشن:

مدیتیشن به معنای متمرکز کردن ذهن است. این تمرکز میتواند بر روی یک صدا، عبارت یا دعا، شئ، تصویر، آگاهی از خویشتن، نحوه تنفس، فرائض دینی و... صورت گیرد. هدف از این کار آگاهی از لحظه حال، رسیدن به آرامش، و کاهش استرس است.  مدیتیشن موجب ارتقای شخصیت و رشد روحانی و معنوی می شود.

  هدف:

 مدیتیشن می تواند به آرامش افراد در استرس، به حفظ سلامتی و به بهبودی بیماران کمک کند .کسانی که مدیتیشن را به صورت مرتب انجام می دهند، هم کمتر دچار اضطراب و افسردگی می شوند و هم شادمانی و رضایت بیشتری از زندگی دارند. مدیتیشن آرامش عمیقی ایجاد می کند که در آن احساس توازن و تعادل فکری خواهید کرد. دستاورد این تعادل فکری افزایش بصیرت، ارتقای افکار، و خونسردی در برخورد با مشکلات است. آرامش و خود شناسی بیشتر و پذیرش بهتر دیگران روابط اجتماعی را نیز دگرگون می کند. مدیتیشن با ایجاد شرایط رهایی از استرس می تواند به کاهش علائم بسیاری از بیماریها کمک کند.

 فواید:

 ١- بر اساس یافته های بالینی مدیتیشن منظم می تواند در درمان حمله اضطراب، اختلال اضطرابی فراگیر، زخمهای گوارشی، التهاب روده بزرگ، پسوریازیس، وبرخی اختلالات افسردگی مانند دیس تایمی موثر باشد.

 ٢- مدیتیشن می تواند به عنوان مکمل درمان در  فشار خون بالا، پیشگیری از سکته قلبی،سخت شدن دیواره عروق، التهاب مفاصل، دردهای عضلانی، سرطان، بی خوابی، میگرن، و سکته مغزی به کار رود.

 ٣- مدیتیشن می تواند درمان مکملی برای آلرژیهای خفیف تا متوسط وآسم باشد، چون کاهش استرس در این بیماریها نقش پیشگیری کننده دارد.

 ٤- مدیتیشن موجب کاهش علائم و بهبود عملکرد در بیماریهای عصبی مانند پارکینسون، ام اس، و صرع می شود.

 احتیاطها:

 مدیتیشن برای بیشتر افراد بی خطر است. اما به نظر می رسد دوره های عزلت نشینی طولانی در برخی از انواع مدیتیشن برای افراد مبتلا به اختلالات روانی، اختلال افسردگی اساسی، و اختلالات شدید شخصیتی، نامناسب است. برخی تحقیقات بیان می کنند که حالت آرامش و خلسه مانند مدیتیشن مشابه هیپنوتیزم است.

 نتایج:

 مطالعات علمی که از سال1960 تا به حال صورت گرفته اند، نشان می دهند که مدیتیشن متابولیسم و سوخت و ساز بدن، سیستم غدد درون ریز، سیستم عصبی مرکزی، و سیستم اعصاب خودکار را تحت تاثیر قرار می دهد. تعداد تنفس، ضربان قلب و فشار خون کاهش یافته و امواج مغزی آلفا افزایش می یابد. اینها موجب کاهش اضطراب و درد می شوند. نیاز به مصرف مسکنها نیز کم می شود.

 تاریخچه:

 مدیتیشن سالهای سال است که انجام می شود. مذاهب مختلف در سر تا سر جهان روشهای متنوعی از تمرینات مدیتیشن را ارائه داده اند. از جمله مراسم مذهبی مسیحی، تمرینات نشسته بودایی، حرکات چرخشی صوفیان، و....

 گذشته از مراسمهای مذهبی متداول و زمینه های فرهنگی، مدیتیشن را می توان به صورت فردی برای غلبه بر استرس و درد به کار برد.

                           

انواع:

 به طور کلی دو نوع مدیتیشن وجود دارد.

١- مدیتیشن از طریق تمرکز

٢- مدیتیشن از طریق تفکر                

 در مدیتیشن از طریق تمرکز فرد توجه خود را بر روی تنفس، تصویر واقعی یا خیالی، یک صدا، کلمه یا عبارتی که به آرامی یا با صدای بلند تکرار می شود (مانترا)، و یا بر حرکات مشخص مانند حرکات تای چی، یوگا ، چی کونگ متمرکز می کند. به دنبال تمرکز، نگرانی و اضطراب محو شده احساس آرامش جای آن را می گیرد. این آرامش اثرات فیزیولوژیک مفیدی بر بدن دارد.

 در مدیتیشن از طریق تفکر، فرد از تمامی توجه خود برای آگاهی استفاده می کند. تفکر درحالت آرامش و به منظور شناخت خویشتن صورت می گیرد و آگاهی از افکار ، احساسات طبیعی، قوه ادراک و احساس به دست می آید. از این طریق سکون و آرامش ذهن ، تسلط بر خویشتن

 و خونسردی حاصل می شود.

روشهای مختلف مدیتیشن آمیزه ای از فرهنگها و مذاهب هستند ولی اساس همه آنها را این دو روش تشکیل می دهد. فقط کافیست شما مکانی آرام و بدون مزاحمت پیدا کنید و بنشینید فراموش نکنید که پشت شما باید مستقیم و بدون خمیدگی(قوز)باشد دستان خود را به حالتی کاملا آرام و راحت در کنار خود قرار دهید، اجازه دهید تا چشمان شما به طرف پایین نگاه کند البته از خیره شدن به زمین خودداری نمایید و بسیار آرام و عمیق و منظم  نفس بکشید، با تمرکز و احساس سرشار از شکر گزاری از آفریدگار یا قدرت بی انتها ادامه دهید.اگر کمی افکار شما شناور است اشکالی ندارد،اگر احساس سنگینی چشم داشتید چشمان خود را ببندید، بسیار آرام باشید و این تمرین را هر روز ادامه دهید اگر دو بار در روز این تمرین را انجام دهید  و زمان آنرا به بیست دقیقه برسانید بسیار موثرتر خواهد بود.نگران نباشید به راحتی آنرا انجام خواهید داد و تاثیر شگفت انگیز آنرا خواهید دید.

10-این یکی رو خودم کشف کردم. کافیه دندانهای خود را روی هم کمی بفشارید و سپس نفس عمیق بکشید.

منبع:آفتاب-لادن نصیری-دکتر سرخوش

 





نوع مطلب : پزشکی و سلامت، 
برچسب ها : درمان استرس، شربت سودا، مویز، عود، افسردگی، دعا، ورزش، مدیتیشن،
لینک های مرتبط :


دوشنبه 16 مرداد 1396 13:16
Hey! Do you know if they make any plugins to safeguard against hackers?
I'm kinda paranoid about losing everything I've worked hard
on. Any suggestions?
شنبه 2 اردیبهشت 1396 21:31
I have read so many articles concerning the blogger lovers except this post is
truly a nice piece of writing, keep it up.
جمعه 25 فروردین 1396 01:54
We're a group of volunteers and opening a brand new scheme in our community.
Your site offered us with useful info to work on. You've
done a formidable process and our whole group might be grateful to you.
یکشنبه 20 فروردین 1396 16:44
Hello there! I could have sworn I've visited this web site before but after
looking at some of the articles I realized it's new to me.
Anyways, I'm definitely pleased I came across
it and I'll be book-marking it and checking
back often!
شنبه 19 فروردین 1396 14:33
I’m not that much of a online reader to be honest
but your blogs really nice, keep it up! I'll go ahead and bookmark your site to
come back in the future. All the best
شنبه 19 فروردین 1396 05:09
Undeniably believe that which you stated. Your favorite reason appeared to be
on the internet the simplest thing to be aware of.
I say to you, I certainly get annoyed while people think about
worries that they just do not know about. You managed
to hit the nail upon the top and defined out the whole thing without having side-effects , people could take a signal.
Will likely be back to get more. Thanks
جمعه 18 فروردین 1396 14:48
Its such as you learn my thoughts! You seem to know so much approximately this, such as you wrote the e book in it or something.
I think that you just could do with some percent to force the message home a little bit, however instead of
that, this is fantastic blog. An excellent
read. I'll certainly be back.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ


Great Fun Magazine





مدیر وبلاگ :
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :